Rynek w USA – podłogi w mieszkaniach 2021
Badanie FCNews pokazuje, że rynek mieszkaniowy odpowiadał w USA za około 76% całkowitych przychodów ze sprzedaży podłóg, czyli 6,4 miliardów dolarów ze sprzedaży w porównaniu z 72,1% z przychodów ze sprzedaży i 4,7 miliardów ze sprzedaży w 2020 roku.
Segment mieszkaniowy był wspierany w dużej mierze przez boom na rynku mieszkaniowym. Pomimo problemów z łańcuchem dostaw i siłą roboczą, liczba nowych domów wzrosła po raz dwunasty z rzędu i była na najwyższym poziomie od 2006 roku, według danych US Census Bureau. 1,6 miliona inwestycji rozpoczętych w 2021 r. stanowiło 16-procentowym wzrostem w stosunku do 1,38 miliona ogółem od 2020 r.
Większość aktywności w kategorii odpornej była napędzana przez LVT mieszkaniowe (w tym klejenie, elastyczne klikanie, luźne układanie, SPC, WPC i stosunkowo nowy podsegment zwany rdzeniem mineralnym), który wygenerował szacunkowo 5,785 mld USD w 2021 r., w porównaniu z 4,177 USD miliarda w 2020 roku. To wzrost o 38,5%.
Dwa segmenty rynku mieszkaniowego nadal przyczyniały się do gwałtownego wzrostu: przebudowa mieszkań i budownictwo jednorodzinne. Jak tłumaczy Nate Hohenstein, dyrektor ds. księgowości strategicznej Novalis, duży wzrost cen mieszkań oraz konkurencyjny charakter rynku nabywców spowodowały dwa bezpośrednie czynniki. – Ludzie nie chcieli przepłacać za domy, więc w wielu przypadkach wybierali przebudowę / renowację tego, co już mają – tłumaczył. – W innych przypadkach, gdy ludzie sprzedawali swoje mieszkania, nie kupowali nowych, ale zamiast tego wynajmowali. To spowodowało wzrost rynku najmu z wyższej półki i spowodowało więcej renowacji w tej przestrzeni.
Jednak niektórzy dostawcy twierdzą, że budownictwo mieszkaniowe mogło jeszcze bardziej pobudzić wzrost, gdyby nie musiało zmagać się z wyzwaniami łańcucha dostaw. – Przebudowa budynków mieszkalnych była tak naprawdę głównym motorem wzrostu sprzedaży wszystkich podłóg w branży – wyjaśnia Sheehan z Mannington. – Chociaż liczba rozpoczętych prac budowlanych dla domów jednorodzinnych była imponująca, przepaść między budowami rozpoczętymi a zakończonymi ograniczyła rozwój tego segmentu. Problemy były z łańcuchem dostaw wszystkich materiałów budowlanych wykorzystywanych w budownictwie i ograniczyły wzrost tego segmentu.
Najbardziej opłacalnymi opcjami dla konsumentów na rynku mieszkaniowym są produkty LVT i blaszane. Podczas gdy elastyczne produkty LVT i nowszy WPC nadal mają przyzwoite udziały w rynku, to SPC ponownie objął prowadzenie w 2021 r. Badanie FCNews pokazuje, że dla budownictwa mieszkaniowego wzrósł z 52,1% w całkowitych stabilnych dolarach mieszkaniowych do 57,4%. Odpowiada to ogromnym 47% wzrostowi w dolarach mieszkaniowych w 2021 r. w porównaniu z 2020 r.
Pod względem udziału w segmencie LVT, w którym się znajduje, rok 2021 przyniósł wzrost z 59,2% do 63,7%. W przeliczeniu na dolary wygenerował 3,699 miliarda dolarów z 5,807 miliarda dolarów rynku LVT w 2021 roku.
Podsegment SPC jest coraz bardziej atrakcyjny ze względu na trzy główne cechy — wydajność, estetykę i cenę wejścia. – Spełnia to, co nazwałem „słodkim punktem” budżetu konsumenta – wyjaśnił Ward Mohawk. – Dla większości populacji jest to atrakcyjna cena. Z punktu widzenia funkcji jest wodoodporny. To ważny atut sprzedaży w tej kategorii. I ładnie wygląda. Sprawdza się również w aktywnym gospodarstwie domowym. Odporność na zarysowania, trwałość, łatwość instalacji – wszystkie te rzeczy są ważne dla klienta.
Oprócz tradycyjnego SPC, pojawiła się nowa linia wodoodpornych podłóg ze sztywnym rdzeniem. Konstrukcje hybrydowe teraz reklamują okleiny z „prawdziwego drewna” na wierzchu wodoodpornych konstrukcji SPC, reklamowanych jako dające konsumentowi to, co najlepsze z obu produktów. – Hybrydy SPC, te z warstwami użytkowymi z naturalnego drewna twardego lub bambusa, reprezentują nową generację podłóg inżynieryjnych – powiedział Richard Quinlan, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Wellmade. – Konsumenci zyskują naturalne piękno »prawdziwego drewna liściastego« w podłodze, która zachwala wodoodporność, jest instalowana bez aklimatyzacji i pozostaje stabilna w najbardziej wymagających instalacjach.
Siostrzany podsegment SPC, WPC, odnotował znaczny wzrost sprzedaży w 2021 r. Duża jej część pochodziła z Floor & Decor. FCNews ustaliła tę sprzedaż na poziomie nieco poniżej 1,2 miliarda dolarów i 520 milionów stóp kwadratowych.
Glue-down LVT odnotował 15,5% wzrost w dolarach w 2021 r. i 8,3% wzrost wolumenu (łącznie mieszkaniowe i komercyjne), co można wyjaśnić wzrostem cen. Udział w rynku tego podsegmentu spadł z 16,7% do 13,8% w znacznie torcie LVT w sektorze mieszkaniowym w 2021 roku. Z drugiej strony Flexible click LVT odnotował 21,6-procentowy spadek sprzedaży w dolarach w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. i staje się przestarzały ze względu na bardziej popularne sztywne produkty. Elastyczne zatrzaski nigdy nie były popularne w branży komercyjnej, a z punktu widzenia mieszkań, ci, którzy chcą elastycznego produktu, wybierają klej.
Dostawcy kleju zauważyli, że prawdopodobieństwo wzrostu w tym segmencie jest bezpośrednio związane z problemami z dostawami, które negatywnie wpłynęły na dynamicznie rozwijającą się kategorię sztywnych rdzeni. – Dla firmy Karndean w 2021 roku klejona LVT odnotowała silny dwucyfrowy wzrost – powiedział Bill Anderson, dyrektor generalny firmy. – Prawdopodobnie dlatego, że oferujemy wybór kolorów i wzorów zarówno w formacie klejonym, jak i sztywnym.