
Wykładziny i Okolice – jedyna taka grupa w przestrzeni internetowej
Kiedy ponad 14 lat temu założyłem grupę na Facebooku dla osób z branży, to nie wiedziałem, że po jakimś czasie będzie to najliczniejsze i najbardziej wpływowe medium do wymiany informacji w branży wykładzinowej. Zaczęło się od ciekawości, a skończyło na medium spełniającym liczne funkcje.
Na dzień dzisiejszy jest to grupa wyselekcjonowanych prawie 1 400 specjalistów: montażyści, sprzedawcy, handlowcy, szkoleniowcy oraz przedstawiciele producentów. Gdyby nie ścisła selekcja grupa pewnie by liczyła ok. 15 tys. osób, ale jakość i treści nie byłyby tak cenne jak są teraz. Przede wszystkim do grupy są przyjmowane osoby o imieniu i nazwisku w profilu zarejestrowanym na Facebooku. Osoba, która zgłasza swój udział w grupie, musi odpowiedzieć na 3 pytania dotyczące m.in. dotyczące tego czy jest związana z branżą. Nawet jak napisze, że jest związana, to ta informacja też jest weryfikowana w odpowiedni sposób. Następnie kandydaci muszą zaakceptować krótkie zasady dotyczące funkcjonowania w grupie m.in. zakaz reklam, rekrutacji czy sprzedaży. Do tego uprawnieni są tylko członkowie, którzy posiadają wizytówkę w portalu Przegląd Podłogowy. Dzięki temu liczba komercyjnych treści jest zdecydowanie mniejsza od treści merytorycznych, którą są niezwykle cenną wiedzą dla członków grupy.
Wielu członków grupy Wykładziny i Okolice publikuje posty, które są prośbą o poradę w zakresie technicznym. Np. kiedy jeden z członków zapytał ostatnio o uszczelniacz do wykładzin elastycznych w kolorze wykładziny, to otrzymał niemal natychmiast 15 komentarzy z poradami co i gdzie kupić oraz jak to zastosować. Takich zapytań jest kilkanaście w miesiącu i nikt nie zostaje z tym sam. Warto też przy tym zaznaczyć, że ton porad i wypowiedzi jest niezwykle wspierający bez żadnych szykan czy sugestii odnośnie niekompetencji w stosunku do osoby, która zadaje pytania. Warto podkreślić, że nie jest to częste w przestrzeni internetowej.
Rodzajów tematów jest wiele. Ludzie pytają o ocenę chemii budowlanej, akcesoriów, narzędzi czy poszczególnych rodzajów wykładzin. Odpowiedzi nie zawsze spotykają się z pozytywnym odbiorem ze strony producentów, ale dla tych z nich, którzy wiedzą, jak mądrze spożytkować, nawet te niewygodne informacje, jest to cenna wiedza.
Kolejną kategorią tematów są pytania dotyczące tego gdzie i u kogo można dany produkt kupić. Nierzadko taka informacja jest potrzebna na tu i teraz ze względu na nagłą potrzebę podczas pracy, wtedy również pytający dość szybko otrzymuje odpowiedź.
W grupie pojawiają się też informacje o spotkaniach czy wydarzeniach, które doskonale uzupełniają wiedze i umiejętności specjalistów z branży. Dzięki temu w marcowym spotkaniu kard zarządzających organizowanym przez portal Przegląd Podłogowy też dowiedziało się sporo osób i przybyło na spotkanie.
Od czasu do czasu organizowane są też sondaże czy ankiety, dzięki którym można dość rzetelnie posiąść wiedzę na temat jakości produktów, czy tego jak aktualnie wygląda rynek w Polsce. Niedawne badanie na temat jakości chemii budowlanej pokazało jacy producenci chemii są cenieni wśród fachowców. Szybkie ankiety w samej grupie też pokazują np. czy aktualnie jest dużo zleceń na rynku oraz jakie ceny są stosowane przez firmy usługowe.
Jak widać zastosowań i korzyści grupy Wykładziny i Okolice jest sporo i co ważne jest to organizm, który sam się w pewnym stopniu kształtuje, co jest dla mnie osobiście bardzo satysfakcjonujące i jestem bardzo ciekaw, jaki kształt nabierze on w przyszłości.
Autor artykułu: Tomasz Urbański – Ekspert Przeglądu Podłogowego, założyciel i prezes Coniveo.