Wzrost na rynku paneli laminowanych
W 2021 r. członkowie EPLF (Stowarzyszenia Europejskich Producentów Paneli Laminowanych) odnotowali wzrost sprzedaży o 5,3% w porównaniu z 2020 r. i sprzedali łącznie 483,4 mln mkw. podłóg – wynika z raportu tej organizacji.
W zeszłym roku producenci paneli laminowanych napotykali trudności z zaopatrzeniem w surowce i zakłóceń w łańcuchach dostaw. Mimo to rozszerzyli swoją działalność. Największy wzrost w 2021 roku odnotowała Ameryka Łacińska – sprzedaż zwiększyła się tam 61,5% w porównaniu z rokiem 2020, przy 22,8 mln mkw. sprzedanych podłóg.
Sprzedaż w Europie Zachodniej osiągnęła 231,5 mln mkw., co stanowi wzrost o 2,59% w porównaniu z rokiem 2020. Podobnie jak w poprzednich latach, najbardziej stabilnym rynkiem pozostają Niemcy z 49,4 mln mkw. podłóg sprzedanych w 2021 roku, pomimo spadku o 6,12% w porównaniu z rokiem 2020. Drugi najsilniejszy rynek, Francja, odnotował wzrost o 13,3%, osiągając łączną powierzchnię 42 mln mkw. Wielka Brytania plasuje się na trzeciej pozycji, pomimo spadku o 5,72%, z 34,6 mln mkw. sprzedanych w tym roku.
W Europie Wschodniej, Rosja, największy rynek, wzrósł z wynikiem 16,24% w porównaniu do ubiegłego roku i łączną liczbą 53,6 mln m² sprzedanych podłóg. Polska zajmuje drugie miejsce z 30 milionami m² sprzedanych podłóg (+3,64% w porównaniu z rokiem 2020). Rumunia zajęła w zeszłym roku trzecie miejsce, wyprzedzając Ukrainę, ze wzrostem +3,14% w stosunku do roku 2020 i 9,8 mln mkw. sprzedanych podłóg. Tymczasem na Ukrainie sprzedaż spadła o 18,63% (8,4 mln m² sprzedanych podłóg). Gruzja odnotowała największy wzrost w regionie, z wynikiem +37,74% w porównaniu z rokiem 2020.
W 2021 roku w Ameryce Północnej odnotowano spadek sprzedaży: w USA o 21,46% w porównaniu z rokiem 2020. Z drugiej strony Kanada kontynuowała swój wzrost, odnotowując wzrost sprzedaży o 16,80% i 12,8 mln mkw. sprzedanych podłóg.
W przeciwieństwie do roku 2020, w Ameryce Łacińskiej, Azji i Australii/Oceanii odnotowano w tym roku wzrost sprzedaży, odpowiednio o 61,58%, 30,45% i 12,78%. We wszystkich pozostałych krajach odnotowano jednak spadek sprzedaży o 22,59% w porównaniu z rokiem 2020.
Jak dostrzegli autorzy raportu, konsumenci na całym świecie są coraz bardziej świadomi wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Produkty laminowane są wytwarzane z drewna, najbardziej odnawialnego zasobu. „Zmniejszając swój ślad węglowy i zarządzając dostawami drewna w sposób przyjazny dla środowiska, nasi członkowie pozytywnie przyczyniają się do przezwyciężania współczesnych wyzwań globalnych. Nasi członkowie stawiają na innowacyjność i oferują najlepsze produkty, które zwiększają atrakcyjność i jakość ich projektów. Dlatego bardzo cieszy fakt, że coraz więcej konsumentów kupuje nasze produkty. Wzmacnia to wiarę EPLF i jej członków w świetlaną przyszłość z laminatem” – napisano w raporcie.