Prezes Jawor-Parkiet Antoni Jan Gawiński

SHARE

Wywiad z Antonim Gawińskim Prezesem Jawor-Parkiet

Podłogi LVT

Rozmawiamy z Antonim Janem Gawińskim założycielem i prezesem firmy Jawor-Parkiet.

Jaki był moment przełomowy, który skłonił Pana do założenia firmy? Jakie były największe wyzwania na początku działalności?

Początki firmy Jawor-Parkiet sięgają 1991 roku. W przyszłym roku będziemy świętować 35-lecie działalności. Wszystko tak naprawdę zaczęło się od budowy naszego rodzinnego domu. Pracę z drewnem i stolarkę polubiłem na tyle, że postanowiłem rozpocząć produkcję mozaiki parkietowej i zaangażować się w to profesjonalnie. Muszę przyznać, że początki działalności były dosyć trudne. Początek lat dziewięćdziesiątych w Polsce to okres, kiedy zdobycie maszyn do produkcji graniczyło wręcz z cudem. We wszystkim, co wiązało się z prowadzeniem działalności, trzeba było polegać na sobie. Wyzwaniem było odnalezienie się w nowej sytuacji rynkowej. Wymagało to dużej przedsiębiorczości i zaradności.

Jaka była Pana wizja idealnej podłogi, kiedy zaczynał Pan budować firmę, i jak ta wizja ewoluowała?

Na początku postawiłem na produkcję mozaiki parkietowej, ponieważ na takie towary było zapotrzebowanie. Zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Jednak, aby odnieść sukces w biznesie i rozwijać się trzeba uważnie obserwować rynek. Być na bieżąco z tym, jak się zmienia, wsłuchiwać się w oczekiwania klientów, śledzić trendy. Już po kilku latach produkcji mozaiki zauważyliśmy, że rynek jest gotowy na zmiany i nadszedł czas na wprowadzenie nowego produktu, czyli gotowych podłóg warstwowych. Dziś możemy bez cienia wątpliwości stwierdzić, że ten produkt zdominował rynek okładzin drewnianych. Gotowe podłogi to dziś podstawa naszej oferty. Produkujemy je w 12 zróżnicowanych kolekcjach desek i parkietów. Wszystkie przeznaczone są do montażu na ogrzewaniu podłogowym.

Wielu przedsiębiorców mówi o pasji. Co dla Pana oznacza pasja w kontekście produkcji podłóg drewnianych?

Jeśli poświęcamy czemuś całe swoje zawodowe życie, bo w przypadku firmy Jawor-Parkiet to już prawie 35 lat, musi towarzyszyć temu pasja. Praca z drewnem jest niezwykle pasjonująca. Przy produkcji naszych podłóg stosujemy zarówno tradycyjne metody obróbki drewna, sięgamy do podstaw stolarskiego rzemiosła, ale z wykorzystaniem najnowszych technologii. Właśnie z połączenia pasji i doświadczenia w pracy z drewnem powstała nasza najnowsza marka ultra luksusowych podłóg – Lignari. Można śmiało powiedzieć, że celebruje ona naszą pasję do surowca, jakim jest drewno. Manufaktura Lignari jest osadzona w tradycji i rzemiośle. Powstała w oparciu o naszą wieloletnią praktykę, ale także z zamiłowania do drewna i nieustającej pasji, chęci pokazania autentyczności tego szlachetnego materiału w połączeniu z nowoczesnym designem.

Co jest dla Pana największym sukcesem, niekoniecznie finansowym?

Jestem bardzo dumny, że udało mi się stworzyć taką firmę i pod marką Jawor-Parkiet zbudować pozycję lidera na rynku podłóg drewnianych. Przede wszystkim, sukcesem jest dla mnie fakt, że Jawor-Parkiet to firma rodzinna, mój syn Janusz, który był zaangażowany w życie przedsiębiorstwa już od dziecka, przejął duży zakres zadań i odpowiedzialności w firmie jako Wiceprezes i obecnie z powodzeniem wraz ze mną zarządza firmą.

Jawor-Parkiet Antoni i Janusz Gawińscy

Od lewej: Janusz Gawiński Wiceprezes i Antoni Jan Gawiński Prezes Jawor-Parkiet

Jakie trendy rynkowe, które Pan przewidywał, faktycznie się sprawdziły?

Rynek nieustannie się zmienia, tak samo jak oczekiwania klientów. Umiejętność przewidywania i wychodzenia naprzeciw tym zmianom jest konieczna, aby z powodzeniem funkcjonować w biznesie. My z całą pewnością przewidzieliśmy, jak dużą rolę w kontaktach z klientami będą odgrywać architekci i projektanci wnętrz, co dziś obserwujemy na rynku materiałów i wyposażenia. Dlatego podejmujemy wiele inicjatyw właśnie z myślą o pracy z architektami. Już od siedmiu lat organizujemy konkurs dla architektów i projektantów Jawor-Parkiet Design Awards, który cieszy się dużą renomą i z roku na rok przyciąga coraz więcej uczestników.

Po raz czwarty zorganizowaliśmy nasze autorskie wydarzenie dla architektów i projektantów wnętrz Jawor-Parkiet Designers Weekend, które ma na celu nawiązywanie relacji i dostarczanie wiedzy.
Od ponad roku przy siedzibie firmy działa Jawor-Parkiet Design Space – przestrzeń tę stworzyliśmy z myślą o architektach, kreatywnych spotkaniach i szkoleniach, która regularnie gości architektów z całej Polski.

Wiosną tego roku zainaugurowaliśmy nowy program ambasadorski Jawor-Parkiet, w którym uczestniczy jedenastu cenionych architektów z całej Polski. Jesteśmy dumni, że naszą markę reprezentują profesjonaliści, architekci z bogatym portfolio znakomitych projektów.

Co uważa Pan za największą przewagę nad konkurencją?

Mamy własną ścieżkę rozwoju, perfekcyjnie przygotowaną strategię sprzedaży oraz jedną z największych sieci sprzedaży w postaci salonów multibrandowych, jak również działających pod własnym brandem. Obecnie naszą sieć sprzedaży tworzy ponad 400 salonów sprzedaży na terenie całego kraju. Robimy swoje, nie oglądając się na konkurencję. Nasza pozycja lidera na rynku wynika z ogromnego doświadczenia w produkcji oraz bardzo wysokiej jakości produktów powstających w nowoczesnym parku technologicznym. Warto podkreślić, że opracowujemy autorskie technologie, takie jak rewolucyjna powłoka hybrydowa Fusion Hybrid, czy proces embosowania i zagęszczania drewna w kolekcji Forest Legend – dzięki takim produktom budujemy naszą zdecydowaną przewagę na tle konkurencji. Obecnie podłogi z powłoką Fusion Hybrid należą do najchętniej wybieranych przez klientów spośród innych wykończeń.

Jakie znaczenie ma dla Pańskiej firmy eksport? Na jakie rynki wchodziliście najchętniej?

W naszej firmie pojęcie dywersyfikacji jest również bardzo istotne w kontekście rynków zbytu. Każdy nowy zagraniczny rynek jest dla nas ważny. Staramy się tak prowadzić rozwój firmy, aby na każdym z nich istniała możliwość prezentacji naszych produktów i przede wszystkim, aby istniała możliwość budowania polskiej marki. Obecnie jesteśmy najczęściej spotykani na rynkach Europy Zachodniej oraz Środkowej, aczkolwiek nasze produkty można również spotkać na tak odległych kontynentach jak Azja, Ameryka Północna, Afryka czy nawet Australia.

W jaki sposób Pańska firma podchodzi do kwestii zrównoważonego rozwoju i ekologii?

Zawsze podkreślamy, że produkujemy podłogi drewniane z szacunkiem do surowca. I jest to filozofia firmy, której jesteśmy wierni. Siedziba firmy i główny zakład produkcyjny znajdują się w Nowym Mieście Lubawskim – sercu Warmii i Mazur. W otoczeniu zielonych lasów i jezior – blisko natury, która nas inspiruje do pracy. Troska o środowisko naturalne oraz wymogi dotyczące jego ochrony znajdują odzwierciedlenie na każdym etapie produkcji naszych podłóg. Mając na uwadze znaczenie drewna w przyrodzie, podchodzimy do niego z szacunkiem, a surowiec pozyskujemy tylko ze sprawdzonych źródeł. Jest to niemal wyłącznie drewno z polskich lasów. Pozostała część materiału to gatunki egzotyczne pochodzące z importu. Gwarancją najwyższych standardów naszej produkcji zgodnych ze światowymi normami gospodarki leśnej jest certyfikat FSC®. To pierwszy i najbardziej rozpoznawalny globalny system certyfikacji lasów i produktów drzewnych. Przyznawany jest jedynie wyrobom najwyższej jakości, spełniającym restrykcyjne normy.

Serdecznie dziękuję za rozmowę!

Wywiad przeprowadziła Roksana Szczepaniak Redaktor Naczelna Przeglądu Podłogowego.

Redakcja
Redakcja

Pozostaw komentarz

Ból kolana – zmora posadzkarzy