Badanie rynku branży pokryć podłogowych 2021
Polski Związek Handlu i Usług Branży Pokryć Podłogowych cyklicznie przeprowadza ankiety wśród osób pracujących w branży. Przedstawiamy najnowsze wyniki badania oraz wnioski.
W anonimowym badaniu wzięli udział: handlowcy i sprzedawcy (44,60 proc.), instalatorzy (40,60 proc.), przedstawiciele producentów chemii i akcesoriów podłogowych (14,90 proc.) oraz przedstawiciele producentów pokryć podłogowych (13,90 proc.). Trzeba zaznaczyć, że przedstawiciele producentów wskazywali, że są również handlowcami, dlatego suma wartości procentowej wynosi powyżej 100 proc. Blisko 70 proc. Uczestników ankiety zadeklarowało, że pracuje w branży ponad 10 lat. Większość na co dzień pracuje z takimi produktami jak: wykładziny elastyczne, wykładziny dywanowe, podłogi twarde – deski, panele.
Nie jest źle, ale gorzej niż w… 2018 roku
Zapytaliśmy respondentów o to, jak oceniają rok 2021 w porównaniu z rokiem 2020 – pod względem liczby zleceń. Niezadowolonych jest ok. 35 proc., a osób, które są bardzo usatysfakcjonowane – ok. 40 proc. Dla porównania w 2018 roku ok. 17 proc. respondentów było niezadowolonych, a tych którzy zaliczali rok do bardzo udanych pod względem zleceń – 57 proc. Reasumując pod względem liczby zleceń 2021 jest gorszy niż 2018. Okazuje się także, że tylko co piąty badany jest zadowolony z komfortu pracy. Wyniki wskazują te na pogorszenie się komfortu pracy, nawet wśród tych, którzy odnotowali wzrost liczby zleceń i/lub dochodów w swoich firmach. Przyczyną tego mogą być skutki obostrzeń związanych z COVID-19. Zdecydowanie – w porównaniu z rokiem 2018 – odczuwalny komfort pracy mocno się obniżył. Jednocześnie tylko co piąty badany nie jest zadowolony z pracy w branży. Prawie połowa ankietowanych jest zadowolona, a ok. 30 proc. nie ma zdania na ten temat. W porównaniu z rokiem 2018 nastąpiła nieznaczna poprawa zadowolenia z pracy w branży. W ciągu najbliższych 2-3 lat tylko 13 proc. badanych planuje zmienić branżę.
Dość stabilna sytuacja na koniec 2021
Uczestnicy badania za największe trudności w branży podłogowej wskazali: brak ludzi do pracy, opóźnienia płatnicze oraz niskie ceny na rynku. Co ciekawe, wyniki na ten temat z ankiety przeprowadzonej w 2018 roku, były bardzo podobne. Ponadto tylko 13 proc. ankietowanych jest zadowolonych z aktualnych cen usług na rynku. Zdecydowana większość (ok.73 proc.) uważa, że powinny one być wyższe. Warto przypomnieć, że w badaniu z roku 2018 wskaźnik ten wyniósł prawie 90 proc., co oznacza pewną poprawę w oczekiwaniach poziomu cen usług. Poprawia się także współpraca z generalnymi wykonawcami, trudności dotyczą tylko organizacji pracy na budowach. Pod względem dochodu czas pandemii dla 28 proc. badanych był satysfakcjonujący, 36 proc. respondentów zanotowało niższy dochód, natomiast dla 37 proc. nie odczuło ani strat, ani wzrostów. Ankietowani wskazali jednak, że największa redukcja zakupów wśród ich klientów dotyczyła: hoteli, ośrodków zdrowia oraz szkół i przedszkoli.