Digitalizacja w branży podłogowej
Webinaria, prezentacje produktów online, rozwinięte kanały social media –obecność w sieci jest opłacalna z biznesowego punktu widzenia. Transformacja cyfrowa firm wyraźnie przyspieszyła podczas pandemii. Dotyczy ona nie tylko sposobu dotarcia do klienta, ale także usprawnienia wewnętrznych procesów w organizacji.
Coraz więcej firm jest świadomych tego, że muszą otworzyć się na cyfrowy świat, zmienić swoje podejście, albo nie przetrwają na rynku. Z digitalizacją wiąże się jednak szereg trendów i wyzwań. Według raportu „Bariery i Trendy. Transformacja technologiczna firm w Polsce z uwzględnieniem perspektywy człowieka/pracownika/konsumenta”, opracowanego przez Instytut Humanites (think thank działający w obszarze innowacji – przyp. red.) – aż 93 proc. kierowników firm w Polsce przyznało, że pandemia przyspieszyła cyfrową transformację. Wielu z nich znacznie zwiększyło inwestycje w działania związane z digitalizacją, nie tylko po to, aby poprawić szybkość i wydajność operacji wewnętrznych, ale także, aby reagować na gwałtowne w wahania popytu, oczekiwania klientów. Kolejnym powodem jest konkurencyjność – dziś wygrywa ten, kto potrafi atrakcyjnie zaprezentować swoje usługi i produkty w sieci.
Podłoga hitem Instagrama
Arbiton, Woca, Frobo Flooring, czy Doellken Profiles – to niektóre marki z branży podłogowej, które chętnie wchodzą w interakcję z klientami za pomocą kanałów social media. Okazuje się, że wymagający produkt jakim, są podłogi oraz wszystkie aspekty z nim związane (od technicznych, produkcyjnych, po aranżacyjne) można przedstawić w interesujący sposób na wybranej platformie i dotrzeć do wyselekcjonowanej grupy docelowej, a nawet pozyskać nowych odbiorców. W tym kontekście atrakcyjna strona internetowa, czy prowadzenie bloga firmowego jest absolutnym minimum, jeśli chodzi o obecność firmy w sieci i budowanie jej wizerunku. Obecnie każdy potencjalny zainteresowany szuka informacji na temat firmy i jej usług w sieci.
Wewnętrzna cyfrowa transformacja firm
Digitalizacja to także usprawnienie i ułatwienie procesów w firmach. Cyfrowy obieg dokumentów, archiwum w chmurze, elektroniczny podpis, czy mobilny system sprzedaży – to narzędzia, z których chętniej korzystają już duże i średnie przedsiębiorstwa. Okazuje się, że dzięki cyfryzacji wiele procesów dzieje się automatycznie, a także są one bardziej przejrzyste. Według danych ze wspomnianego raportu, digitalizacja firm wpływa na efektywność pracy – pozytywne efekty zauważyło ponad 80 proc. badanych. Powyższe cyfrowe narzędzia wpisują się także w politykę paperless, czyli ograniczenia zużycia papieru tam, gdzie jest to zbędne.
Artur Tomikowski
Dyrektor Marketingu marki Arbiton
Marka Arbiton jako jedna z pierwszych w Europie postawiła na silną digitalizację wprowadzając szereg cyfrowych rozwiązań, które mają pomóc klientom podjąć decyzje zakupowe. Pandemia w istotny sposób przyspieszyła te wdrożenia, ale tak naprawdę wiedzieliśmy, że będziemy inwestować w digital znacznie wcześniej. Najważniejszym wdrożeniem było uruchomienie wizualizatora podłóg Arbiton. To rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję i pozwalające w sposób bardzo zbliżony do rzeczywistości dobrać podłogę do własnego wnętrza. Wgrywając zdjęcie dowolnego pomieszczenia za pośrednictwem naszego www klient może dowolnie sprawdzać jak dana podłoga będzie wyglądać w jego wnętrzu. System jest bardzo precyzyjny, rozpoznaje nie tylko ściany, czy meble, ale nawet przedmioty pozostawione na podłodze. Wizualizacje stworzone przy pomocy wizualizatora Arbiton są bardzo realistyczne i w pomagają naszych klientom podjąć decyzje o zakupie podłogi. Jeśli któreś panele szczególnie spodobają się klientom, mają możliwość zamówienia próbek podłogi za symboliczny 1 grosz. Nasz wizualizator jest obecnie najbardziej innowacyjnym tego typu narzędziem w Europie. Korzystają z niego tysiące osób, które mogą wybrać podłogę bez wychodzenia z domu.
Niedawno zmieniliśmy także stronę www tak, by w bardziej intuicyjny sposób prezentowała portfolio naszych produktów. Zmianie uległ układ strony, karty osób przy zachowaniu efektywności szkoleniowej. W 2020 roku marka Arbiton przeszkoliła online 5000 osób. To był przełom, który pozwolił nam myśleć o zorganizowaniu czegoś na kształt targów podłóg online. Decora Online Show to pierwsze w Polsce całkowicie wirtualne targi podłóg. Przez kilka tygodni trwania imprezy odwiedziło nas około 1000 uczestników. Wzięli oni udział w aż 96 prezentacjach na żywo, które były prowadzone w 10 językach. Pokazaliśmy nowoczesne koncepty sklepowe w skali 1:1, przeprowadziliśmy na żywo testy w naszym laboratorium, a także zaprezentowaliśmy montaż paneli podłogowych. Decora Online Show to wydarzenie, z którego jesteśmy bardzo dumni. Inne rozwiązania – jak elektroniczny obieg dokumentów, wdrożyliśmy już kilka lat temu. W czasie pandemii położyliśmy nacisk na kontakt z konsumentem – na dotarcie do osób zamkniętych w domach i umożliwienie im jak najbardziej komfortowej ścieżki zakupowej podłóg winylowych. Myślę, że to się udało, ponieważ te rozwiązania zostały z nami również po ścisłym lockdownie, a klienci bardzo je cenią.
Arkadiusz Borek
Country Manager Polska, Woca
W czasie pandemii COVID-19 kanały sprzedażowe dla rzemieślników i klientów końcowych wymieszały się, ponieważ wiele firm wykonawczych zamawiało chemię budowlaną poprzez sklepy internetowe naszych kontrahentów handlowych. W związku z tym sprzedaż online w tym czasie eksplodowała. Cyfrowa prezentacja naszej marki została odpowiednio wzmocniona i nadal idziemy w tym kierunku – z większym naciskiem na social media, ale też z obszerną cyfrową informacją o naszych produktach. Będziemy sukcesywnie rozszerzać bazę filmików instruktażowych, w wielu językach, pokazując różne zastosowania naszych produktów – równolegle do drukowanych materiałów instruktażowych dla wykonawców.
Jesteśmy w trakcie przygotowywania nowej strony internetowej. Chcemy, aby nasza marka była jednakowo prezentowana na wszystkich rynkach i do tego celu przygotowujemy odpowiednie narzędzia. Jesteśmy obecni w około 70 krajach na całym świecie, obsługujemy klientów w wielu językach, dlatego będziemy mocno rozbudowywać naszą cyfrową obecność.
Magda Piątkowska
Prezes Zarządu, Janser Polska
Pandemia zmieniła nasze spojrzenie na szeroko pojętą cyfryzację procesów w firmie, choć nie wszystkie przyspieszyła. Digitalizację procesów wewnętrznych zaczęliśmy długo przed pandemią i miała na celu usprawnienie pracy, polepszenie standardów obsługi klientów oraz zmniejszenie objętości papierowych archiwów i zużycia papieru w ogóle. Pandemia pod tym względem nie stanowiła dla nas problemu, bo już przedtem byliśmy przygotowani do pracy zdalnej, choćby dlatego, że w ten sposób pracują nasi doradcy handlowo-techniczni. Jeśli chodzi o naszą stronę internetową, to konieczność stworzenia nowego serwisu pojawiła się długo przed pandemią, natomiast świadomość czekającego nas ogromu pracy, aby zrobić to na zadowalającym nas poziomie, spowodowała odłożenie inwestycji w tym zakresie. Jednak teraz prace nad nową stroną internetową są już zaawansowane. Wiemy, że aby osiągnąć zamierzone efekty, musimy działać etapami. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku, który będzie dla nas rokiem jubileuszowym 30-letniej obecności firmy Janser Polska na rynku, udostępnimy naszym klientom nowoczesny serwis internetowy.